2004 Bach


Weihnachts-Oratorium van J.S. Bach

Voor het Weihnachts-Oratorium putte Bach rijkelijk uit eerder gecomponeerde werken. In zijn tijd was dit een volledig geaccepteerde werkwijze. Wereldlijke muziek stond nooit ver af van religieuze muziek. Als de muzikale uitdrukking in een wereldlijke tekst overeenkwam met een geestelijke tekst, dan was het goed. Als een stuk muziek de glorie van de koning van Polen uitdrukte, dan kon dat ook de glorie van de hemelse Vorst zijn. Zo werd het koor Tönet ihr Pauken uit de verjaardagscantate voor de keurvorstin van Saksen, het openingskoor Jauchzet froh locket van cantate nr. 1.
Het oratorium bestaat uit zes cantates, die alle zes bij een specifieke zon- of feestdag in de kersttijd hoorden.
In de Nederlandse concertpraktijk wordt meestal een keuze uit deze zes gemaakt en de volhouders voeren ze alle zes op één avond uit. Om het publiek niet te zeer op de proef te stellen heeft Toonkunstkoor Euterpe een keuze gemaakt voor de cantates 1, 2, 5 en 6. Een bloemlezing dus, maar tegelijkertijd ook een beperking in deze prachtige muziek. Wat welontstaat is een soort evenwicht tussen delen, met een magistraal begin en einde, met eenverhaal dat eindigt met een conclusie (nun seit Ihr wohl gerochen) en met de verrassing van de laatste 2 cantates die iets minder bekend zijn.
Bach's Weihnachts-Oratorium blijft van een wonderbaarlijke grootsheid met haar prachtige melodieën gekoppeld aan de tekstuitbeelding met haar diepgravende zeggingskracht.
Ik hoop dat het publiek het feestelijke karakter net zo zal ervaren als wij uitvoerenden dat mogen doen.

Frank Deiman


Componist

Johann Sebastian Bach


Uitvoerenden

Ensemble Conservatoire Zwolle
Nienke Oostenrijk, sopraan
Myra Kroese, alt
Rein Kolpa, tenor
Marc Pantus, bas
Frank Deiman, dirigent
Ensemble Conservatoire Zwolle

Frank Deiman, dirigent


Locatie en aanvangstijd

Grote of Lebuïnuskerk
donderdag 23 december 2004
Aanvang 20.00 uur

2005 Rossini


Rossini in de Broederenkerk

Deventer - Het Deventer Toonkunstkoor Euterpe brengt op zaterdag 16 april a.s., samen met het Russische kamerkoor "The Saint Petersburg Concert Singers", "Petite Messe Solennelle" van Gioachino Rossini. Het concert vindt plaats in de Broederenkerk in Deventer en begint om 20.00 uur.
Medewerking wordt verleend door Bernadette van Agt (piano) en Dirk Luijmes (harmonium). Dirigent is Frank Deiman. Voorafgaand aan Rossini zullen The Saint Petersburg Concert Singers enkele stukken van Bortnianski ten gehore brengen.

Toegangskaarten
Voorverkoop via de volgende adressen: VVV Deventer (Keizerstraat 22), Boekwinkel Colmschate (Flora 48-52) of via de website www.toonkunstdeventer.nl De kaarten kosten € 16, - (jeugd/65+pas/CJP/Muziek- en Danspas: € 14, -)

Deventer, maart 2005


Uitvoerenden

The Saint Petersburg Concert Singers
Dirk Luijmes, harmonium
Bernadette van Agt, piano
Frank Deiman, dirigent

2005 Kerst

Kerstconcert

delen uit:

Petite Messe Solennelle

Gioachino Rossini

Weihnachtsoratorium

Johann Sebastian Bach

Messiah

Georg Friedrich Händel

zondag 18 december
m.m.v.
solist: Diet Gerritsen, sopraan
piano: Bernadette van Agt
dirigent: Frank Deiman

Tijdens het Dickensfestival,
In de Grote of Lebuïnuskerk

2005 Verdi

Messiah

Georg Friedrich Händel

Overweldigend Requiem van Verdi in handen van Frank Deiman
http://www.8weekly.nl/index.php?art=3172

Deventer Toonkunstkoor overtuigt met Requiem

door FOKKE-JAN DIJKSTRA

14 NOVEMBER 2005 - DEVENTER - Messa da Requiem van Guiseppe Verdi door Deventer Toonkunstkoor Euterpe mmv Orkest van het Oosten. Solisten: Marjorie Ginczinger, sopraan, Annelies Lamm, alt- mezzo, Marten Smeding, tenor en Frans Fiselier, bas-bariton. Dirigent: Frank Deiman. Gehoord: 12/11 Lebuïnuskerk.

In een afgeladen Lebuïnuskerk wordt het stil. In die stilte horen we als vanuit het niets enkele strijkersklanken ontlokt aan de violen van het Orkest van het Oosten. Het koor murmelt: 'Heer, geef hen eeuwige rust'. Het publiek luistert ademloos. De kop is er af, de trend is gezet: Dit wordt een indrukwekkende avond. Indrukwekkend in de verstilde passages: Liber Scriptus, Lacrymosa en Agnus Dei. Bloedstollend en overdonderend in Tuba Mirum, Rex Tremenda en Libera Me. Dat door de plaatsing van het koor en het feit dat hier nu eenmaal geen beroepszangers staan de balans tussen koor en orkest wat scheef wordt getrokken doet niets af aan de emotionele zeggingskracht van deze uitvoering. Euterpe gaat met succes een enorme uitdaging aan. In het Liber Scriptus zou de koorklank in de zachte passages wat meer kern kunnen hebben maar spits en helder klinkt het lastige polyfone Sanctus. Prachtig tegenspel biedt het koor in het Confutatis voor Bas-solo en het Libera Me. Samen met de opera's Otello en Falstaff wordt het Requiem tot Verdi's grootste werken gerekend. Hij schreef het naar aanleiding van het overlijden van Alessandro Manzoni in 1872. Verdi was een bewonderaar van deze schrijver wiens politieke ideeën een voorbeeld vormden voor de componist. Het Requiem is een volbloed vertegenwoordiger van de Italiaanse Romantiek en kent vele elementen die in een opera niet zouden misstaan. Dat Euterpe kiest voor solisten die hun sporen in de opera ruimschoots hebben verdiend, draagt ook bij aan het welslagen van deze uitvoering. De tenor Marten Smeding weet je te raken met zijn tekstexpressie en geweldige stembeheersing in Ingemisco. Annelies Lamm beschikt over een fraaie krachtige mezzostem en de sopraan Marjorie Ginczinger overtuigt met haar geweldig lenige stem in het Libera Me. Jammer dat de ritmische samenwerking tussen solisten en orkest soms te wensen over laat. Frank Deiman heeft zijn Euterpe, maar ook het professioneel spelende Orkest van het Oosten als aan een touwtje en inspireert zo tot een gedenkwaardige uitvoering.

Bron: Deventer Dagblad, 14 november 2005: http://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,1478,15691-Nieuws!Regio!__2954207_,00.html

'Euterpe' en het Orkest van het Oosten brengen het Requiem van Verdi

Deventer - Het Deventer Toonkunstkoor Euterpe en het Orkest van het Oosten voeren op zaterdag 12 november a.s. de Messa da Requiem van Giuseppe Verdi uit. Het concert vindt plaats in de Grote of Lebuinuskerk in Deventer en begint om 20.00 uur.
Een muzikale happening met een koor van meer dan honderd stemmen en een orkest met ruim zestig musici, met medewerking van Marjorie Ginczinger (sopraan), Annelies Lamm (alt), Marten Smeding (tenor) en Frans Fiselier (bas-bariton). Het geheel staat onder leiding van dirigent Frank Deiman.

Toegangskaarten

Voorverkoop bij VVV Deventer (Keizerstraat 22), Boekhandel Colmschate (Flora 48-52), leden Euterpe of via de website www.toonkunstdeventer.nl. De kaarten kosten € 27, - (Pas65, CJP, Muziek- en Danspas, Studenten, Donateurs: € 25, -)

Lezing

Op 6 november houdt Ben Coelman van de Nationale Reisopera een lezing over deze magistrale liturgie voor de overledenen van Verdi onder de titel "Wondere trompetrumoeren; Verdi’s Messa da Requiem".
Waar? In de Latijnse School, aanvang 14.00 uur. Info en toegangskaarten bij ‘De Leeuwenkuil’, Keizerstraat 70 Deventer, tel. 0570 - 665080
Deventer, oktober 2005


Uitvoerenden

Marjorie Ginczinger, sopraan
Annelies Lamm, alt
Marten Smeding, tenor
Frans Fiselier, bas-bariton
Frank Deiman, dirigent


Locatie en aanvangstijd

Grote of Lebuïnuskerk te Deventer
Aanvang: 20.00 uur

 

2006 Bach

Locatie en Aanvangstijd

Grote of Lebuïnuskerk te Deventer
zondag 9 april 2006
Aanvang: 14.30 uur

Deventer - Toonkunstkoor Euterpe voert op zondagmiddag 9 april de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach uit in de Grote of Lebuïnuskerk aan het Grote Kerkhof te Deventer. Het concert begint om 14.30 uur.
Het koor wordt begeleid door het symfonieorkest Ensembl' Esprit uit Zwolle. Dit orkest bestaat uit, veelal jonge, professionele musici.
Als solisten treden op: Maja Roodveldt (sopraan), Eline Harbers (alt/mezzo), Geert Berghs (tenor/aria's), Joost van der Linden (tenor/Evangelist), Marc Pantus (bas/aria's) en Ronald Dijkstra (bas/Christus).
Verder wordt meegewerkt door het kinderkoor 'Multiple Voices' uit Enschede. De leden van dit koor zijn allen leerlingen van de Enschedese Muziekschool.
Het geheel staat onder leiding van de dirigent van Euterpe: Frank Deiman.

Recensie:

door MARION DE GRAAFF

10 APRIL 2006 - DEVENTER - Concert Deventer Toonkunstkoor Euterpe o.l.v. Frank Deiman, m.m.v. Ensembl’Esprit en Kinderkoor Multiple Voices: 9/4 Lebuïnuskerk. Op Palmzondag, de laatste zondag voor Pasen, voerde het Deventer Toonkunstkoor Euterpe de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach uit. In een volle Lebuïnuskerk was het koor opgesteld op een trapsgewijs podium, waardoor alle zangers zichtbaar waren. Het Deventer Toonkunstkoor Euterpe bestaat al ruim 130 jaar. Het koor telt op dit moment 85 leden. Voor de uitvoering van de Matthäus Passion was het koor versterkt met een aantal projectleden.

De Matthäus Passion is één van de bekendste composities van Johann Sebastian Bach, en één van de langste. De Matthäus Passion vertelt het lijdens- en sterfverhaal van Jezus volgens het Evangelie naar Mattheus (hoofdstukken 26 en 27).

De uitvoering was van uitstekende kwaliteit. Koor, orkest en solisten vormden een geheel, waardoor het verhaal heel goed overkwam. Er was bezieling, en dat zorgde voor ontroering. Het koor klonk vol en zong zeer vast. Het stuk vraagt om veel variatie: nu weer krachtige korte zinnen, dan ingetogen koralen. Euterpe heeft dat allemaal in huis. Volume, tempo, inzetten: het was allemaal zoals het moest zijn.

Het kinderkoor Multiple Voices droeg ook haar steentje bij. Zo'n twintig kinderen in de leeftijd van 7 tot 18 jaar, zongen, zonder bladmuziek, hun partij mee.

De solisten waren stuk voor stuk prima, waarbij alt Eline Harbers opviel door haar levendige expressie. Ronald Dijkstra vertolkte Jezus en deed dat met veel gevoel. Het orkest speelde solide, en dirigent Deiman had de meer dan honderd uitvoerenden goed in de hand. Het publiek zat van het begin tot het eind (bijna 3 uur later!) geboeid te luisteren.

Toen het slotkoor was afgelopen, bleef het opvallend lang stil in de volle kerk. Alsof iedereen, koor, solisten, orkest én publiek nog in de ban van het lijdensverhaal was. Met het neerleggen van zijn stokje verbrak dirigent Frank Deiman de betovering. ‘Wij proberen de toeschouwer mee te slepen’, had Frank Deiman vorige week in een interview in de Stentor gezegd. Daar is hij, mét koor, solisten en orkest, absoluut in geslaagd.

De Stentor, 10 april 2006