2001 Brahms

Ein deutsches Requiem, Johannes Brahms

Siegfried Idyll, Richard Wagner

Psalm 42, Felix Mendelssohn Bartholdy

zondag 4 november 2001

Aankondigingsartikel in dagblad de Stentor

Inleiding
Componisten
Uitvoerenden
Recensies en brieven

Inleiding

Lieflijk beginnen we dit concert. Met de Siegfried Idyll van Richard Wagner (1870), een dichterlijke beschrijving van het eenvoudige geluk. Deze idylle was een verjaardagsgeschenk voor zijn vrouw en een terugblik op de geboorte van hun zoon Siegfried. Het is een heel eigen, sfeervolle uiting van zijn blijdschap.

Mendelssohn Bartholdy volgt met Psalm 42 (1838), romantisch en toegewijd. Een ode aan het goddelijke. Net als het hert smacht naar helder water, zo verlangt onze ziel naar God.

Johannes Brahms was jong toen hij zijn requiem schreef. In tegenstelling tot andere componisten koos hij voor zijn moedertaal. Hij gebruikte bijbelteksten om zich beter te kunnen uitdrukken. Troost, dat is wat hij wil bieden aan de nabestaanden. Geen groots Dies irae, maar een prachtig romantische uitwerking van zijn eigen opvattingen. Zelf noemde hij het een menselijk requiem. Tijdens het schrijven van dit meesterwerk overleed Johannes Brahms' moeder. Ein deutsches Requiem (1868) is bedoeld voor degenen die verder leven.

Onze dirigent Frank Deiman besteedt tijdens de repetities veel aandacht aan het juiste gevoel bij woorden en muziek. Graag wil ik hem namens alle koorleden hiervoor van harte danken. Het is fijn om met Frank te werken. We hebben vele aangename muzikale uren doorgebracht.

Troost is iets universeels en hoeft niet alleen verbonden te worden aan overlijden en overledenen. Ook andere gebeurtenissen in het leven kunnen ons leiden naar het zoeken van vertroosting in de muziek.

Wij hebben uitgekeken naar deze uitvoering en wensen u een heel fijn concert toe.

Ingrid van Bergenhenegouwen
voorzitter


COMPONISTEN

Richard Wagner

Felix Mendelssohn Bartholdy

Johannes Brahms


Uitvoerenden

Ensemble Conservatoire Zwolle

Rob Engels, concertmeester

Tom Sol, bas bariton

Machteld Baumans, sopraan

Frank Deiman, dirigent


Recensies en brieven

Ingezonden brief uit Deventer Dagblad

Euterpe

Tot mijn verbazing heb ik in uw krant geen verslag gelezen van het concert dat Toonkunstkoor Euterpe heeft gegeven in de Lebuïneskerk. Naar mijn mening heeft een koor, dat al zo lang op een bijzondere wijze en op het getoonde niveau heeft bijgedragen aan het cultureel leven van Deventer op z'n minst een reactie van u verdient. Toonkunstkoor Euterpe heeft onder leiding van dirigent Frank Deiman en met medewerking van Ensemble Conservatoire uit Zwolle en de solisten Machteld Baumans en Tom Sol, een mooi opgebouwd concert verzorgd. Het eerste, instrumentaal deel, de 'Siegfried Idyll' van R. Wagner, was een subtiele opening tot de andere werken.
Hierna volgde 'Psalm 42' van F. Mendelssohn Bartholdy, 'Wie der Hirsch schreit', met een prachtige sopraansolo van Machteld Baumans, om na de pauze te komen tot het, in deze tijd, begin november, zo passende: 'Ein deutsches Requiem' van Joh. Brahms.

Een groot koorwerk zoals dit Requiem, dat weinig door amateurkoren in z'n geheel wordt gezongen, vraagt van dirigent en koor veel inzet en durf.
Toonkunstkoor Euterpe heeft, mede door de verdienste van dirigent Frank Deiman, dit werk met grote muzikale zeggingskracht, mooie nuances en duidelijke dictie ten gehore gebracht.
De solopartijen die door sopraan Machteld Baumans en bariton Tom Sol werden vertolkt waren helder, krachtig en gepast dramatisch. Het Ensemble Conservatoire, dat graag samenwerkt met Toonkunstkoor Euterpe begeleidde het koor met de juiste bescheidenheid en aandacht, waardoor een samengaan van koor, solisten en orkest tot stand is gekomen, die de bezoekers van dit concert een prachtige middag hebben bezorgd, jammer, Deventer Dagblad, een gemiste kans om het concertpubliek van uw stad over dit geslaagde concert te informeren.
Mevr. C. Grootenboer,
APELDOORN

Deventer Dagblad 14-11-2001